ליאונל מסי הארגנטינאי הוא ככל הנראה אחד משחקני הכדורגל הגדולים ביותר בכל הזמנים. מבוגרים וילדים רואים בו מודל הערצה והישגיו האדירים מסוקרים בכל ערוצי הספורט. בשל זריזותו וקומתה הנמוכה, מסי זכה לכינוי "הפרעוש", אך גם עובדה זו לא הפריע לכוכב הפופולרי להבקיע שערים מרשימים, ממש כמו האחרון שהבקיע במשחק מול נבחרת מקסיקו.

"מסי הוא דוגמה מצוינת לילד שנולד שלא עמד ב'ציפיות הגובה' ולא מימש את פוטנציאל הגובה הגנטי של הוריו", אומר ד"ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרכז בריאות הילד בכללית בכפר-סבא. "בשנות ה-90 הוא נזקק להורמון גדילה, אך מאחר שבאותה התקופה היה מדובר במצרך יקר, הוא חיפש להשתייך לקבוצה שתסכים לממן לו את הטיפול. לאחר שבריאל מדריד סרבו, הכוכב הצטרף לברצלונה, שם קיבלו אותו בזרועות פתוחות והסיכמו לממן עבורו את השימוש בהורמון. בסופו של דבר הטיפול עזר רק במידה מסוימת, וסייע לו להשיג עוד כ-5 ס"מ".

האם קומה נמוכה יכולה לדרבן להצלחה? הפסיכולוג הקליני, נדב הריס חושב שכן. "מסי הוא לא היחיד שמגיע לקבוצה עם סיפור חיים מהדהד. יש שם שחקנים שהגיעו ממשפחות עניות או משכונות מצוקה ופשע. ברור שהגובה הוא 'נקודת החולשה' שלו, אבל אני חושב שדווקא היא משחקת חלק חשוב בהצלחה שלו והיא בהחלט תרמה למוטיבציה שלו. אגב, לא חסרות דוגמאות כאלה בתחום הספורט: גם שחקן הכדורגל דייגו מראדונה היה נמוך, ובסופו של דבר נחשב לאחד משחקני הכדורגל הגדולים ביותר בכל הזמנים; וכרים עבדול-ג'באר שהיה שחקן כדורסל אגדי, אף שנאלץ להרכיב משקפיים".

ליאו מסי (צילום: getty images)
למד להפוך יתרון לחיסרון | צילום: getty images

ד"ר הילה שרון דוד, מומחית בפסיכולוגיית ספורט ופעילות גופנית, מחזקת את הדברים. "אנחנו תמיד מנסים למצוא לעצמנו מקורות כוח. אם בבית שאנחנו גדלים בו מאפשרים לנו למצוא אותם, אז אנחנו לומדים לקחת חיסרון ולהפוך אותו ליתרון. יכול מאוד להיות שמסי זכה לתמיכה כזאת והבין שדווקא גובה שאינו עומד בסטנדרטים המקובלים בענף הוא סיבה להוכיח שהוא יכול להיות טוב למרות הנתונים הפיזיים שלו. סביבה מטפחת ומעודדת יכולה לעשות הבדל בין ילד נמוך חסר ביטחון לבין כזה יודע שהוא אומנם נמוך, אבל הוא סופר מוכשר, חזק ומקצועי".